Temadag om Ældreloven og hjælpemidler
Ældreområdet pr 1/7 2025 blevet til ”almenområdet”, hvilket fører til, at Servicelovens indsatser hører til i specialområdet.
Der er indført et alderskriterie og borgernær visitation ændrer markant på måden hjælp leveres på.
Samspil mellem almenområdet og den specialiserede indsats stiller krav til medarbejderens viden om, hvilke krav der kan stilles til en borger der omfattet af Ældreloven og hvad der stadig kræves af en borger, når et tilbud leveres jf. serviceloven.
Dagen sætter bl.a. fokus på:
- Ældrelovens målgruppe (alderskriterie: 67+ og funktionskriterie: under 67 år)
- Hvor blev ”ansvar for eget liv” og ”krav om aktiv medvirken” af?
- Ældrelovens og Servicelovens forskelle og ligheder og den betydning det har for sagsbehandlingen
- Udlevering af produkter til rehabiliterende indsats og at genoptræning er en integreret del af helhedsplejen – hvem udleverer og hvem fører kontrol med effekt
- Krav til indholdet i en afgørelse, når et tilbud består af både Ældrelov og servicelov
Kurset afvikles torsdag d. 9. oktober 2025 kl. 8:00 til 16:00 i vores lokaler på adressen Gydevang 2 i 3450 Allerød, hvor cand. jur. Anita Klindt styrer slagets gang. Kl. 8:15 bliver der serveret kaffe/te samt at der senere serveres en sandwich til frokost. Deltagelse koster 1450 kr. eksl. moms.
Ønsker du at tilmelde dig eller har du spørgsmål, kan du kontakte afdelingsleder Lotte Haugaard på lhau@falck.dk eller 40 28 32 63. Tilmelding skal ske senest d. 18. september.