Falck Specialrådgivning

Lærerige kurser til jeres medarbejdere

Temadag om Ældreloven og hjælpemidler

Ældreområdet pr 1/7 2025 blevet til ”almenområdet”, hvilket fører til, at Servicelovens indsatser hører til i specialområdet.
Der er indført et alderskriterie og borgernær visitation ændrer markant på måden hjælp leveres på.

Samspil mellem almenområdet og den specialiserede indsats stiller krav til medarbejderens viden om, hvilke krav der kan stilles til en borger der omfattet af Ældreloven og hvad der stadig kræves af en borger, når et tilbud leveres jf. serviceloven.

Dagen sætter bl.a. fokus på:

  • Ældrelovens målgruppe (alderskriterie: 67+ og funktionskriterie: under 67 år)
  • Hvor blev ”ansvar for eget liv” og ”krav om aktiv medvirken” af?
  • Ældrelovens og Servicelovens forskelle og ligheder og den betydning det har for sagsbehandlingen
  • Udlevering af produkter til rehabiliterende indsats og at genoptræning er en integreret del af helhedsplejen – hvem udleverer og hvem fører kontrol med effekt
  • Krav til indholdet i en afgørelse, når et tilbud består af både Ældrelov og servicelov

Kurset afvikles torsdag d. 9. oktober 2025 kl. 8:00 til 16:00 i vores lokaler på adressen Gydevang 2 i 3450 Allerød, hvor cand. jur. Anita Klindt styrer slagets gang. Kl. 8:15 bliver der serveret kaffe/te samt at der senere serveres en sandwich til frokost. Deltagelse koster 1450 kr. eksl. moms. 

Ønsker du at tilmelde dig eller har du spørgsmål, kan du kontakte afdelingsleder Lotte Haugaard på lhau@falck.dk eller 40 28 32 63. Tilmelding skal ske senest d. 18. september. 

Temadag: Serviceloven §§112 & 113

På denne temadag for nye sagsbehandlere inden for hjælpemidler, lærer du ikke kun om det juridiske fundament, men i lige så høj grad om, hvordan sagsbehandlingen forløber i praksis. Du får værktøjer til at løse de udfordringer - nye som gamle -der ligger i sagsbehandlingen fra start til slut og indblik i det øgede behov for tvær- og flerfaglig sagsbehandling.

Yderligere beskrivelse kommer snarest.

Kurset afvikles torsdag d. 14. januar 2026 kl. 8:00 til 16:00 i vores lokaler på adressen Gydevang 2 i 3450 Allerød, hvor cand. jur. Anita Klindt styrer slagets gang. Kl. 8:15 bliver der serveret kaffe/te samt at der senere serveres en sandwich til frokost. Deltagelse koster 1450 kr. eksl. moms. 

Ønsker du at tilmelde dig eller har du spørgsmål, kan du kontakte afdelingsleder Lotte Haugaard på lhau@falck.dk eller 40 28 32 63. Tilmelding skal ske senest d. 23. december 2025. 

Falck Specialrådgivning tilbyder løbende en række attraktive kurser og temadage for medarbejdere i kommunerne, som beskæftiger sig med myndighedsopgaver, særligt inden for servicelovens §§ 112, 113, 114 og 116. Målet med kurserne er, at styrke medarbejderens kompetencer, med henblik på at løfte deres faglige niveau i det daglige arbejde.

Vi benytter os af undervisere med stor viden og erfaring samt en høj grad af faglighed på områderne. Vores kurser og temadage tager udgangspunkt i gældende lovgivning deriblandt nye tiltag, samtidig med at vi inddrager praksis og evt. kursisternes erfaringer eller aktuelle problemstillinger på området. På denne måde er den nye viden overførbar til hverdagen.

Tilmeld til kursus her