Privatlivspolitik

Specialrådgivningen

Det er vigtigt for Falck Healthcare A/S, at du har tillid til os, og derfor er det også vigtigt for os at beskytte dit privatliv. Alle dine personlige oplysninger er i sikkerhed hos os.

Personlige oplysninger omfatter alle oplysninger, der kan være direkte forbundet med dig, som personlig identitet, kontaktoplysninger og oplysninger om dit helbred.

I forbindelse med Specialrådgivningen indsamler og behandler Falck Healthcare, som dataansvarlig, en række personoplysninger om dig. I denne privatlivspolitik beskriver vi behandlingen, brugen og videregivelsen af personoplysninger.

Formål med indsamling og behandling

Formålene med at behandle dine personoplysninger er, at:

  • Sikre løbende dialog med dig ifm. din hjælpemiddelssag
  • Sikre korrekt sagshåndtering/-behandling ift. vores sundhedsfaglige vurdering/undersøgelse, rådgivning og dokumentation herom
  • Varetage sagsbehandlingen sammen med din Kommune ift. din hjælpemiddelssag
  • Varetage sagsbehandling med 3. parter ift. indhentning og videregivelse af relevante informationer om din sag og evt. bestilling af hjælpemidler
  • Kunne afregne (fakturering) med din kommune, der betaler for ydelsen hos os
  • Overholde gældende databeskyttelseslovgivning (fx EU’s databeskyttelsesforordning og logningsbekendtgørelsen), herunder;
    • Dokumentationspligt
    • Overholdelse af basale principper for behandling af personoplysninger og juridisk hjemmel for behandlingen
    • Iværksættelse og vedligeholdelse af tekniske og organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger, herunder men ikke begrænset til at hindre uautoriseret adgang til systemer og oplysninger, hindre modtagelse eller distribution af ondsindet kode, standsning af overbelastningsangreb (denial-of-service-angreb) og beskadigelser af computersystemer og elektroniske kommunikationssystemer
    • Undersøgelse af mistanke eller viden om sikkerhedsbrud og rapportering til individer og myndigheder
    • Håndtering af forespørgsler og klager fra registrerede og andre
    • Håndtering af inspektioner og forespørgsler fra tilsynsmyndigheder
    • Håndtering af tvister med registrerede og tredjeparter

Dine persondata vil ikke blive delt, solgt eller videregivet til andre end de modtagere, som er beskrevet i denne privatlivspolitik.

Når vi indsamler dine personlige oplysninger direkte fra dig ifm. vores sagsbehandling, er det fordi det er nødvendigt for os for at kunne rådgive dig og din Kommune. Du er ikke forpligtet til at give os dine oplysninger. Hvis du ikke tilbyder os dine oplysninger, som beskrevet ovenfor, vil konsekvensen være, at vi ikke kan varetage vores aftale med din Kommune omkring sagsbehandling og rådgivning, samt de lovmæssige forpligtigelser vi er underlagt omkring vores sundhedsfaglige arbejde i sagen.

Persondata der behandles

Vi indsamler og behandler følgende typer personoplysninger om dig, i det omfang det er relevant:

Generelle kategorier af personoplysninger 

Oplysninger modtaget fra din Kommune, dig selv og din arbejdsgiver:

  • Navn
  • Adresse
  • Telefonnummer
  • E-mailadresse
  • Civilstatus
  • Arbejdsforhold, herunder tilknytning til arbejdsmarked og arbejdsmarkedserfaring 

Oplysninger modtaget fra din Kommune:

  • CPR-nummer 

Oplysninger modtaget fra din Kommune, dig selv og din arbejdsgiver:

  • Væsentlige sociale problemer 

Oplysninger modtages fra dig selv, din Kommune og din egen praktiserende læge:

  • Væsentlige sociale problemer 
Specielle kategorier af personoplysninger

Oplysninger modtaget fra dig selv og din Kommune:

  • Etnisk baggrund 
  • Religiøs overbevisning

Oplysninger modtaget fra dig selv, din Kommune og dit arbejde:

  • Fagforeningsmæssige tilhørsforhold

Oplysninger modtages fra dig selv, din Kommune og din egen praktiserende læge:

  • Helbredsoplysninger, herunder sygdomsoplysninger og oplysninger om misbrug af medicin, alkohol, narkotiske stoffer o.l.
  • Sygedagpengeperiode

Oplysninger modtaget fra dig selv og din Kommune:

  • Oplysninger om seksuelle forhold eller seksuelle orienteringer

Det juridiske grundlag for indsamling og behandling af personoplysninger

Det juridiske grundlag for vores indsamling og behandling af personoplysninger er følgende:

  • Sikre løbende dialog med dig ifm. din hjælpemiddelssag
    • Korrespondance, sagsbehandling- og arbejdsnoter slettes løbende og seneste efter sagsafslutning
    • Legitim interesse - GDPR-artikel 6(1)(f) baseret på Falck Hjælpemidlers interesse i af sikre løbende dialog med borger omkring hjælpemiddelssagen
  • Sikre korrekt sagshåndtering/-behandling ift. vores sundhedsfaglige vurdering/undersøgelse, rådgivning og dokumentation herom.
    • Sundhedsfaglig dokumentation opbevares i 5 år efter sidste opdatering i din journal
    • GDPR-artikel 6(1)(c) – juridisk forpligtelse- og 9(2)(h) - medicinsk diagnose og behandling, Databeskyttelsesloven §11(2)(1), Samtykke som beskrevet i Sundhedsloven, §15(1), Journalføringsbekendtgørelsen, §15(1) og Sundhedsloven §42a
  • Ifm. sagsbehandlingen indhente og videregive relevante informationer om din hjælpemiddelssag til din Kommune.
    • Sundhedsfaglig dokumentation opbevares i 5 år efter sidste opdatering i din journal.
    • Dit samtykke - GDPR art. 6(1)(a) og GDPR art. 9(2)(a) og Sundhedsloven §42a, §43(1), §44(1)
  • Ifm. sagsbehandling indhentning og videregivelse af relevante informationer om sin hjælpemiddelssag til relevante 3. parter.
    • Sundhedsfaglig dokumentation opbevares i 5 år efter sidste opdatering i din journal.
    • Dit samtykke - GDPR art. 6(1)(a) og GDPR art. 9(2)(a) og Sundhedsloven §42a, §43(1), §44(1)
  • At kunne afregne (fakturering) med din kommune, der betaler for ydelsen hos os
    • Faktureringsgrundlag opbevares i 5 år jf. bogføringsloven
    • Behandling er nødvendig for at overholde en retlig forpligtelse, som påhviler den dataansvarlige - GDPR art. 6(1)(c). Dit samtykke - GDPR art. 6(1)(a). - tilpasses

Ved behandlinger, der er baseret på samtykke, har du ret til at tilbagekalde dette. Tilbagekaldelse af samtykket vil ikke påvirke den behandling, der har fundet sted forud for tilbagekaldelsen af samtykket. Konsekvenserne ved at trække dit samtykke vil være, at du ikke vil kunne modtage ydelsen hos Falck Healthcare Specialrådgivningen, da de pågældende oplysninger ikke længere behandles.

Du kan tilbagekalde dit samtykke ved at kontakte os på e-mail: specialraadgivning@falck.dk

Automatiske, individuelle beslutninger

Personoplysninger behandles ikke til brug for automatiseret individuel beslutningstagning eller profilering.

Videregivelse af personoplysninger

Dine personoplysninger vil blive videregivet og delt med følgende underleverandører (datadatabehandler):

  • HCL Denmark - Danmark - IT 
    • HCL er hostingleverandør for servere og netværksinfrastruktur og tilbyder support
  • Falck Medycyna - Polen - IT 
    • Systemudvikling, systemsupport, Servicedesk, håndtering
  • HCL Poland - Polen - IT
    • Databasesupport
  • HCL Gothenburg - Sverige - IT 
    • Serverhosting
  • HCL Gothenburg - Sverige - IT 
    • Serverhosting
  • HCL Noida - Indien (a) - IT
    • Håndtering af Sharepoint og Office 365 
  • HCL Lucknow - Indien (a) - IT
    • Håndtering af Sharepoint og Office 365
  • Microsoft Inc. - EU - IT
    • Serverhosting
  • Microsoft Inc. leverandører - Global (a) - IT
  • Wipro - Indien (a) - Finans
    • Regnskabs- og faktureringssupport

Foruden overfornævnte underleverandører, bliver dine persondata sendt til følgende kategorier af modtagere (tredjepart betyder hér en selvstændig dataansvarlig), i det omfang det er relevant:

  • Kommune - Danmark - Offentlig sektor 
    • Opstart, løbende håndtering/og endelig afslutning ift. din hjælpemiddlessag
  • Arbejdsgiver - Danmark - Privat/offentlig sektor 
    • Videregivelse og indhentning af information relevant for din hjælpemiddelssag
  • Skole/SFO - Danmark - Privat/offentlig sektor 
    • Videregivelse og indhentning af information relevant for din hjælpemiddelssag
  • Post Danmark  - Danmark - Privat sektor 
    • Forsendelse af sagsakter mellem 3. parter i behandling af din hjælpemiddelssag
  • Bilopbygger - Danmark - Privat sektor 
    • Evt. videregivelse og af fra bilværksted ift. bestilling/modifikation af køretøj ift. Falck Hjælpemidler kan håndtere og rådgive korrekt omkring din hjælpemiddelssag
  • Praktiserende læge - Danmark - Sundhedsvirksomhed
    • Videregivelse og indhentning af information relevant for din hjælpemiddelssag
  • Offentligt hospital - Danmark - Sundhedsvirksomhed 
    • Videregivelse og indhentning af information relevant for din hjælpemiddelssag
  • Speciallæge - Danmark - Sundhedsvirksomhed
    • Videregivelse og indhentning af information relevant for din hjælpemiddelssag
  • Autoriserede behandlere - Danmark - Sundhedsvirksomhed 
    • Videregivelse og indhentning af information relevant for din hjælpemiddelssag
  • Alternative behandlere - Danmark - Sundhedsvirksomhed 
    • Videregivelse og indhentning af information relevant for din hjælpemiddelssag
  • Hjælpemiddel leverandør - Danmark - Privat sektor 
    • Videregivelse og indhentning af information relevant for din hjælpemiddelssag
  • Jobcenter - Danmark - Offentlig sektor 
    • Videregivelse og indhentning af information relevant for din hjælpemiddelssag
  • Pensionsselskab - Danmark - Privat sektor 
    • Videregivelse og indhentning af information relevant for din hjælpemiddelssag
  • Forsikringsselskab - Danmark - Privat sektor 
    • Videregivelse og indhentning af information relevant for din hjælpemiddelssag
  • Botilbud - Danmark - Privat/offentlig sektor 
    • Videregivelse og indhentning af information relevant for din hjælpemiddelssag
  • Dagtilbud - Danmarek - Privat/offentlig sektor 
    • Videregivelse og indhentning af information relevant for din hjælpemiddelssag

Yderligere information om det lovgrundlag der benyttes til overførsel af data til tredjeland kan findes her:

EU Standard Contractual Clauses: https://ec.europa.eu/info/law/law-topic/data-protection/international-dimension-data-protection/standard-contractual-clauses-scc_de

Dine rettigheder

Du har - blandt andet og med de begrænsninger der følger af lovgivningen – følgende: 

  • ret til indsigt i personoplysninger;
    • Du har ret til gratis at modtage alle oplysninger, der behandles om dig på en let læselig og forståelig måde
  • ret til at få ændret ukorrekte oplysninger;
    • Du har ret til at korrigere alle behandlede data, der er forkerte
  • ret til at få slettet oplysninger;
    • Vi vil, på din anmodning, slette alle eller specifikke data, vi behandler om dig, skulle vi ikke have et retsgrundlag for løbende behandling af dine data
  • ret til at få begrænset oplysninger;
    • Du har ret til at begrænse adgangen til dataene, hvilket resulterer i, at dataene ikke kan behandles til noget formål udover lagring, medmindre vi kan retfærdiggøre fortsat behandling
  • ret til dataportabilitet og;
    • Du har ret til at modtage de oplysninger, vi behandler i et struktureret, almindeligt anvendt og maskinlæsbart format
  • ret til at gøre indsigelse mod behandlingen af personoplysningerne, herunder ift. automatiseret, individuel beslutningstagning;
    • Du har ret til at gøre indsigelse mod en databehandling, enten hele eller dele af behandlingen, hvorefter vi ikke kan fortsætte denne, medmindre vi kan demonstrere et juridisk grundlag for behandlingen, der tilsidesætter din indsigelsen. Dette inkluderer indsigelse mod enhver behandling der inkluderer automatiserede og individuel beslutningstagning, hvis dette skulle ske

Du kan udøve dine rettigheder ved at kontakte Falck Healthcare ved at skrive til Specialrådgivningen, Falck Healthcare, Gydevang 2, 3450 Allerød.

Du har også ret til at klage til den nationale databeskyttelsesmyndighed, Datatilsynet.

Kontaktdetaljer

Hvis du har spørgsmål vedrørende behandlingen af dine personoplysninger eller udnyttelsen af dine rettigheder, er du velkommen til at kontakte os specialraadgivning@falck.dk, via alm. Post til Falck Healthcare, Gydevang 2, 3450 Allerød eller vores databeskyttelsesrådgiver via dpo@falck.com.

Falck Healthcare
Gydevang 2, 3450 Allerød
Danmark

Dato: 10.06.2021, ver 1.1