Det er godt at være bevidst om, hvad ens taljemål er. Det har nemlig vist sig, at et for stort taljemål indebærer en øget risiko for udvikling af en række alvorlige sygdomme. Et for stort taljemål kan forebygges ved at holde vægten inden for normalen, dyrke motion og spise sundt.

Afslører fedtets placering
Taljemålet er en god og ret præcis målemetode, der med ét tal kan klarlægge, om det fedt du eventuelt har for meget af, sidder uheldigt omkring maveregionen. Dette skyldes, at fedtets placering er afgørende for den enkeltes helbredstilstand.

Nyere forskning tyder på, at taljemålet kan være et bedre og mere præcist billede af risikoen i forbindelse med overvægt og livsstilssygdomme end fx BMI. To personer kan godt have samme BMI men vidt forskellig kropsform.

Taljemål kvinder

  • Normalvægt: < 80 cm
  • Moderat overvægtig: 80-88 cm
  • Svært overvægtig: > 88 cm

Taljemål mænd

  • Normalvægt: < 94 cm
  • Moderat overvægtig: 94-102 cm
  • Svært overvægtig: > 102 cm

 

Sådan måler du dit taljemål...
Du tager dit taljemål med et målebånd og måler om livet midt imellem dit hofteben og det nederste ribben.


Den farlige æbleform
Målebåndet har den fordel, at det giver et helt utvetydigt billede på, hvor på kroppen man buler ud. Med andre ord: om man er pære- eller æbleformet.

'Pæreform' er et udtryk for en figur, hvor den største mængde fedt sidder omkring bagdel og hofter. Denne tendens ses oftest hos kvinder.

Mænd har derimod en tendens til at få en 'æbleform', hvor overflødigt fedt sætter sig omkring maveregionen. Overordnet medfører æbleformen flere risici, da en sådan fedtfordeling har risiko for flere følgesygdomme.