Det er godt at kende sit taljemål, da det har vist sig, at et for stort taljemål indebærer øget risiko for udvikling af en række alvorlige sygdomme. Et for stort taljemål kan forebygges ved at holde vægten, dyrke motion og spise sundt.

Afslører fedtets placering
Taljemålet er en god og ret præcis målemetode, der med ét tal kan klarlægge, om det fedt du eventuelt har for meget af, sidder uheldigt omkring maveregionen.

Nyere forskning tyder på, at taljemålet kan være et bedre og mere præcist billede af risikoen i forbindelse med overvægt og livsstilssygdomme, end fx BMI.

Dette skyldes, at fedtets placering er afgørende for den enkeltes helbredstilstand.

To personer kan godt have samme BMI, men have vidt forskellig kropsform.

Taljemål kvinder

  • Normalvægt: < 80 cm
  • Moderat overvægtig: 80-88 cm
  • Svært overvægtig: > 88 cm

Taljemål mænd

  • Normalvægt: < 94 cm
  • Moderat overvægtig: 94-102 cm
  • Svært overvægtig: > 102 cm

Du tager dit taljemål med et målebånd og måler om livet midt imellem dit hofteben og det nederste ribben.

Den farlige æbleform
Er taljemålet for højt, vil fedtet ofte være ophobet i maveregionen og dermed fordelt blandt kroppens indre organer.

Fedt, der sidder tæt på vigtige organer er farligt, for det kan blandt andet udskille en række hormonlignende stoffer til blodbanen, samt give en nedsat insulinfølsomhed, hvilket kan være medvirkende til en øget risiko for livsstilssygdomme.

Denne tendens kaldes 'æbleform' og ses hyppigst hos mænd.

Kvinder derimod har en tendens til at få en 'pærefacon', hvor overflødigt fedt sætter sig omkring bagdel, hofter og lår.