Kolesterol er en vigtig byggesten for dine celler i dannelsen af hormoner samt i din energiomsætning.

Kolesterols funktion i kroppen
Kolesterol transporteres rundt i blodet og er nødvendigt for en lang række funktioner.

Du får ét samlet tal, når du får målt dit kolesterolindholdet. Det dækker over de to overordnede kolesterolformer:

HDL
Det "herlige" kolesterol, der er med til at transportere kolesterol væk fra kroppens celler og føre det til leveren, hvorfra det udskilles.

LDL
Det "lede" kolesterol, der opfører sig stik modsat. LDL forsyner kroppens celler med kolesterol, og derved lagres det i karvæggen, hvilket fører til åreforkalkning. Dette kan meget hurtigt føre til blodpropper og andre hjerte-kar-sygdomme.

For højt kolesteroltal
Kolesteroltallet og fordelingen af LDL og HDL er bestemt af både arvelige og miljømæssige faktorer.

Derfor kan det være muligt at forbedre dine tal fx ved livsstilændringer som sund kost, motion og evt. vægttab.

Den mest almindelige arvelige form for forhøjet kolesteroltal kaldes familiær hyperkolesterolæmi.

Din lægen kan vurdere, om der er tale om arv eller miljø, og om der er behov for kolesterolsænkende medicin.

Forhøjet kolesteroltal optræder ofte sammen med de andre risikofaktorer for hjerte-kar-sygdom, fx:

  • Rygning
  • Overvægt
  • Sukkersyge
  • Forhøjet blodtryk
  • Manglende motion

Kolesteroltal værdier

  • Ideelt: < 5,0 mmol/l
  • Let forhøjet: 5,0-6,4 mmol/l
  • Moderat forhøjet: 6,5-7,9 mmol/l
  • Udtalt forhøjet: 7,9 mmol/l

Lev et sundt og aktivt liv
Du kan selv gøre meget for at undgå at få et forhøjet kolesteroltal:

  • Stop med at ryge.
  • Kom af med din overvægt.
  • Hold dit taljemål indenfor det anbefalede (kvinder <80 cm, mænd <90 cm).
  • Undgå animalsk fedt fx smør, fed ost, fedtkanter, fedt kød, chips, slik, kage osv.
  • Spis mere sundt fedt fx olivenolie, rapsolie, avocado, nødder osv.
  • Spis fisk 2-3 gange om ugen.
  • Dyrk 30-60 minutters motion dagligt.
  • Spis 600 g frugt og grønt dagligt.
  • Spis fiberrigt – 75 g fuldkorn om dagen.
  • Skær ned på alkoholen.
  • Få løbende målt dit kolesteroltal.