Gode råd > FYSISK sundhed > SUNDHEDSLEKSIKON

 

Fedtprocent

Kroppens fedtprocent er et udtryk for, hvor stor mængde fedt din krop indeholder. Det er vigtigt at fremhæve, at en lav fedtprocent er bedre end en lav vægt.

Mængden af fedt siger mere om sundhedstilstanden end vægten
Specielt med denne måling fanges de, der kaldes "tyndfede". Det er mennesker med lav kropsvægt, men med en øget fedtmasse på bekostning af muskelmassen.

En høj fedtprocent øger risikoen for blandt andet at få Type 2 diabetes, forhøjet blodtryk og hjerte-kar-sygdomme.

Fedtprocentmålingen er en god indikator i forbindelse med vægttab og træning. Hvis man har et ønske om at tabe sig og begynder at dyrke meget motion, vil vægten naturligvis falde.

Dog er det naturligt at vægten på et tidspunkt står stille, idet fedtvævet bliver erstattet af muskelvæv. Her kan du bruge din fedtprocent som indikator for, om du fortsat taber det ususnde fedt.

Anbefalinger for fedtprocent
Kvinde

  • 20 - 39 år
    • Undervægtig: 1-21 %
    • Anbefalet: 21-33 %
    • Overvægtig: 33-39 %
    • Meget overvægtig: >39 %
  • 40 - 59 år
    • Undervægtig: 1-23 %
    • Anbefalet: 23-34 %
    • Overvægtig: 34-40 %
    • Meget overvægtig: >40 %
  • 60 - 79 år
    • Undervægtig: 1- 24 %
    • Anbefalet: 24-36 %
    • Overvægtig: 36-42 %
    • Meget overvægtig: >42 %

Hvorfor måle fedtprocent? Det indikerer behov for at tabe sig og giver overblik over fordeling mellem fedt og muskelmasse.

Mand

  • 20 - 39 år
    • Undervægtig: 1-8 %
    • Anbefalet: 8-20 %
    • Overvægtig: 20-25 %
    • Meget overvægtig: >25 %
  • 40 - 59 år
    • Undervægtig: 1-11 %
    • Anbefalet: 11-22 %
    • Overvægtig: 22-28 %
    • Meget overvægtig: >40 %
  • 60 - 79 år
    • Undervægtig: 1-13 %
    • Anbefalet: 13-25 %
    • Overvægtig: 25-30 %
    • Meget overvægtig: >30 %

Kilde: Based on WHO guidelines