Et stabilt blodsukker holder dig frisk og klar i hovedet hele dagen igennem. Derfor skal du sørge for at spise sundt, fiberrigt og i passende mængder.

Få et stabilt blodsukker
Føler du dig træt, irritabel, ukoncentreret, svimmel, har hovedpine, sulten, får du hjertebanken eller ryster du lidt på hænderne i løbet af dagen? Det kan skyldes at dit blodsukker ikke holder sig stabilt over dagen.

Det kan være, fordi du spiser for sjældent eller at du, når du spiser, spiser det forkerte. Det betyder nemlig, at dit blodsukker ligger og svinger fra top til bund flere gange i løbet af dagen.

Du skal spise mad, der indeholder fibre, protein og en smule fedt i stedet for at tømme en pose vingummibamser eller drikke en cola.

Det vil ellers føles tilfredsstillende her og nu, men det gør at blodsukkeret stiger meget hurtigt, og efter ganske kort tid daler dit blodsukker hurtigt og meget.

Blodsukkerværdier

  • Før morgenmaden bør blodsukkeret være mellem 4,0 og 7,0 mmol/l
  • 1½ time efter seneste måltid bør blodsukkeret være op til 10,0 mmol/l
  • Før sengetid bør blodsukkeret være over 6,0-8,0 mmol/l

Spis dig sund

  • Et sundt mellemmåltid og hovedmåltid leverer vedvarende energi til din krop, som optages i et tilpas langsomt tempo, så du ikke oplever ubehagelige følger ved for lavt blodsukker.
  • Spis sunde måltider, hver gang du er sulten (og pas på, at du ikke undertrykker din sult med fx kaffe, sodavand o.l.).
  • Begræns brugen af raffinerede kulhydrater som sukker, hvide ris og hvidt mel. Spis f.eks. grøntsagssnacks og friske frugter som erstatning for søde sager.
  • Spis sunde og næringsrige fødevarer. Friske frugter, grøntsager (især bladgrønt), bønner, linser, ærter, fuldkornsprodukter samt moderate mængder nødder, frø, avocado og fisk (tilfører bl.a. din krop de vigtige fedtsyrer). Magert kød, fjerkræ og mejeriprodukter kan ligeledes indgå i kosten i moderate mængder.
  • Sluk altid tørsten i vand. Undgå alkohol, sodavand og juice. Drik ca. to liter vand dagligt.
  • Spis 3 hovedmåltider – morgenmad, frokost og aftensmad og 2-3 mellemmåltider hver dag.