Tag dig tid til motion og træning - det giver fornyet energi i hverdagen, forebygger livsstilssygdomme, holder din krop i form, styrker dine muskler og led og forbedrer din sundhed og dit helbred.

Motion er vejen til et længere og sygdomsfrit liv
Der er en lang række positive gevinster ved fysisk aktivitet og en sund livsstil, fx:

  • Øget livsglæde
  • Mere overskud
  • Mindre træthed
  • Bedre social trivsel
  • Øget selvtillid
  • Forebyggelse af for tidlig død

Samlet set er fysisk aktivitet med til at øge din livskvalitet.

Dertil kommer, at fysisk aktivitet ser ud til at være konkurrencedygtigt i forhold til mange almindelig brugte lægemidler.

Undgå livsstilssygdomme
Undersøgelser viser, at fysisk aktivitet forebygger for tidlig død og nedsætter risikoen for at få livsstilssygdomme som fx:

  • Hjerte-kar-sygdomme
  • Forhøjet blodtryk
  • Forhøjet kolesteroltal
  • Åreforkalkning
  • Type 2-diabetes
  • Overvægt
  • Visse kræftformer

Læs mere om 30 minutter motion om dagen her.

Kan du ikke afsætte tid til motion nu – skal du huske at afsætte tid til sygdom senere.

Bliv fysisk aktiv og få mere energi
Sundhedsstyrelsen vurderer, at omkring 30-40 % af den voksne danske befolkning er fysisk inaktive.

Fysisk inaktivitet er næst efter rygning den faktor, der giver den største risiko for sygdom og tidlig død, ligesom det øger risikoen for en lang række sygdomme.

Derfor er fysisk aktivitet et af de mest effektive midler vi har i forbindelse med forebyggelse og behandling af livsstilssygdomme.

Er du inaktiv og begynder at være mere fysisk aktiv, vil du hurtigt mærke at motion giver dig mere energi i hverdagen.

Det kan derfor være en god idé at prioritere fysisk aktivitet og motion højt og bruge tid på at vedligeholde eller forbedre sin fysiske form.

Der er mange former for fysisk aktivitet. Her er det vigtigt at finde den form for aktivitet og motion som passer dig bedst. Det skal være sjovt at holde sig aktiv, og motivationen er altafgørende.

30 minutter om dagen

De 30 minutters fysisk aktivitet kan indgå som en del af tilværelsen og i forbindelse med dine vanlige gøremål. Det kræver altså ikke nødvendigvis, at du tager træningstøj på eller melder dig ind et fitnesscenter.

Hvordan skal du bruge de 30 minutter?
Målrettet motion eller idræt, hvor de store muskelgrupper aktiveres hyppigt og kraftigt, vil sikre de bedste sundhedsmæssige resultater.

Men mindre kan også gøre det. Det handler især om at få nye vaner i hverdagen, fx mere cykling/gang og mindre bil/buskørsel samt flere trapper og færre elevatorer.

Sundhedsstyrelsens anbefalinger til voksne

  • Vær fysisk aktiv mindst 30 minutter om dagen.
  • Aktiviteten skal være med moderat til høj intensitet og ligge ud over almindelige kortvarige dagligdags aktiviteter.
  • Hvis de 30 minutter deles op, skal aktiviteten vare mindst 10 minutter.
  • Mindst 2 gange om ugen skal der indgå fysisk aktivitet med høj intensitet af mindst 20 minutters varighed for at vedligeholde eller øge konditionen og muskelstyrken.
  • Der skal indgå aktiviteter, som øger knoglestyrken og bevægeligheden. Fysisk aktivitet ud over det anbefalede vil medføre yderligere sundhedsmæssige fordele.

Kilde: Sundhedsstyrelsen, 2014

10 gode grunde til at dyrke motion

  1. Du får mere energi, overskud og bedre humør
  2. Du bliver mindre stresset
  3. Du sover bedre
  4. Du får en bedre appetitregulering
  5. Du forebygger livsstilssygdomme
  6. Du får et stærkere immunforsvar
  7. Du forebygger overvægt
  8. Du får mere selvtillid
  9. Du styrker bevægeapparatet
  10. Du får en bedre fordøjelse

Hvad er fysisk aktivitet?

  • Fysisk aktivitet dækker over alle former for bevægelse, der øger energiomsætningen.
  • Udover diverse former for motion, dækker fysisk aktivitet blandt andet også over:
  • Bevægelse på arbejdspladsen
  • Bevægelse i hjemmet
  • Aktiv transport
  • Indkøbsture i supermarked m.m.

Aktiviteter med moderat intensitet
Moderat fysisk aktivitet dækker alle former for ustruktureret aktivitet/motion, hvor pulsen kommer op, og hvor du kan tale med andre imens. Minimumsgrænsen for moderat fysisk aktivitet svarer til en gennemsnitshastighed på 4 km/t.

Eksempler

  • Cykle og gang til og fra arbejde
  • Havearbejde
  • Trappegang
  • Joggetur
  • Motionsidræt

Aktiviteter med høj intensitet
Fysisk aktivitet af høj intensitet kan være planlagt træning/fysisk aktivitet, der gennemføres to gange om ugen af 20–30 minutters varighed for at forbedre og/eller vedligeholde konditionen.

Høj intensitet betyder, at pulsen stiger, så du føler dig forpustet og har svært ved at føre en samtale.

Eksempler

  • Svømning
  • Løb
  • Spinning
  • Styrketræning
  • Boldspil