Computerarbejde kan medføre belastning
Belastninger i skulderen forstærkes i takt med en uhensigtsmæssig kropsholdning, fx hvis man skyder hovedet eller hagen fremad, så kroppen synker sammen og skulderleddet tilsvarende forskydes fremad.

Mange sidder med sammensunket holdning og arbejder med tastaturet langt inde eller ude på bordet og sidder for lavt/højt ved arbejdsbordet.

Musen øger belastningen
Musearbejde belaster skulderen på grund af EGA (Ensidigt Gentaget Arbejde) og den statiske stilling i skulderleddet, som skal holdes længe, når vi arbejder med mus.

De stabiliserende muskler i skulderleddet kommer ganske enkelt på overarbejde, hvilket kan give store gener og smerter.

Beskyt dine skuldre og øvre ryg

  • Træn styrke og stabilitet i øvre ryg.
  • Holdningskorriger: skub hagen ind, træk skuldrene bagud og "ned i baglommen" og saml skulderbladene, skyd brystet frem og ret dig op.
  • Sørg for at få ergonomivejledning på arbejdspladsen.
  • Hold pauser fra EGA (Ensidig Gentaget Arbejde).
  • Lav pausegymnastik, fx små skulderrulninger og store armsving.
  • Stræk godt ud i armens muskulatur 3 gange om dagen .
  • Lav de stabiliserende øvelserne, som du finder her på siden.

Skulderproblemer
På de næste sider kan du lære mere om problemer i skuldrene, fx rotatorcuff syndrom og impingement.

Øvelser for skuldrene

Før du går i gang

  • Stå i flade sko eller med bare tæer i behageligt løst tøj.
  • Sørg for at der er gulv- og armplads omkring dig.
  • Stå i neutral stilling med begge fødder parallelle, let bøjede knæled, skyd brystkassen lidt frem og hagen ind.
  • Spænd i det dybe muskelkorset og bækkenbunden - tag nogle dybe vejrtrækninger.
  • Udfør hver øvelse i et roligt tempo.
  • Gentag hver øvelser 5-10 gange, hold gerne en pause, gentag øvelsen.
  • Øvelserne udføres dagligt.
  • Stop straks, hvis du mærker smerter ved udførelse af øvelse og rådfør dig med din læge eller autoriseret behandler.

Skulderproblemer

Muskelspændinger

  • Ofte kommer muskelspændinger gradvist over tid.
  • Overbelastning af muskulatur på grund af ensformige arbejdsstillinger og fravær af pauser.
  • Muskelspændinger kan afstedkomme smerter.

Rotatorcuff syndrom

  • Rotatorcuffen består af de 4 muskler, der omgiver skulderleddet. Deres formål er at styre og koordinere ved bevægelse i skulderen.
  • Symptomer kommer ofte relativt hurtigt, men årsagen findes gerne i mangeårig uhensigtsmæssig belastning.
  • En belastning af senerne for de skulderstabiliserende muskler gør leddet svagt og smertefuldt.
  • Smerterne lokaliseres ofte på ydersiden af overarmen.
  • Smerter og nedsat styrke ved løft af armen er typisk, men ikke karakteristisk.

Impingement (kollisionssyndrom)

  • Langsomt indsættende lokal ømhed efter belastning.
  • Forenklet forklaret er der ikke plads nok i skulderen til de strukturer, der løfter armen ud til siden.
  • Overarmsknoglen kommer til at afklemme strukturer øverst i skulderleddet.
  • Smerter lokaliseret meget præcist "inde i toppen skulderen" eller "foran på toppen" af skulderen, funktionsnedsættelse og nedsat bevægelighed i skulderleddet.