At sidde ned kan belaste nakken
Når vi sidder ned, har vores kropsholdning betydning for, hvor på kroppen vi belastes mest, og hvor det frembringer smerte.

Sidder du med hovedet fremme (duknakket) og hænger i overkroppen, så sker belastningen hovedsageligt i den øvre del og på bagsiden af kroppen.

Derudover kan strukturerne på forsiden af halsen blive stramme og kan dermed også give smerter.

Nakkeproblemer
På de næste sider kan du lære mere om de mange forskellige diagnoser, der bruges til at beskrive problemer i nakken, fx hold i nakken, piskesmældsskade (whiplash) og muskelspændinger.

Beskyt din nakke, øvre ryg og skuldre

  • Træn varieret fx ved udholdenheds- og stabilitetstræning samt styrke- og kredsløbstræning og reducer tilfælde af nakkegener.
  • Ergonomivejledning er også en vigtig del af at passe godt på sin nakke. Få indstillet din arbejdsstation korrekt, så du sidder hensigtsmæssigt med hovedet og hagen inde.
  • Saml skulderbladene og sid med ret holdning.
  • Variér dine arbejdsstillinger.
  • Hold hyppige pauser.
  • Lav øvelserne her på siden.
  • Lav strækøvelser for nakke og arme.

Øvelser til nakken

Før du går i gang

  • Stå i flade sko eller med bare tæer i behageligt løst tøj.
  • Sørg for at der er gulv- og armplads omkring dig.
  • Stå i neutral stilling med begge fødder parallelle, let bøjede knæled, skyd brystkassen lidt frem og hagen ind.
  • Spænd i det dybe muskelkorset og bækkenbunden - tag nogle dybe vejrtrækninger.
  • Udfør hver øvelse i et roligt tempo.
  • Gentag hver øvelser 5-10 gange, hold gerne en pause, gentag øvelsen.
  • Øvelserne udføres dagligt.
  • Stop straks, hvis du mærker smerter ved udførelse af øvelse og rådfør dig med din læge eller autoriseret behandler.

Nakkeproblemer

Hold i nakken

  • Kommer oftest "ud af ingenting" ved pludselig forkert bevægelse.
  • Tydelig hæmmet bevægelighed af hovedet i en eller flere retninger (særligt hoveddrejning og nakkebøjning).
  • Muskelspændinger længere ned mellem skulderbladene.
  • Evt. hovedpine og svimmelhed.

Diskusprotusion

  • Er ofte "kommet snigende" og blevet forværret over en længere periode.
  • En udposning af diskuskernen – kan være forstadie til en diskusprolaps, hvorfor symptomer kan minde om dette, men med mindre intensitet.
  • Smerte lokalt i nakken svarende til protusions lokation.
  • En protusion kan give symptomer til armen som smerter og føleforstyrrelser (prikkende eller sovende fornemmelse).

Diskusprolaps

  • Ofte opleves indledningsvist markante nakkesmerter og armsmerter af mindre intensitet.
  • Gradvist bliver armsmerterne dog dominerende, mens nakkesmerterne aftager.
  • Til sidst i forløbet aftager armsmerterne også.
  • En udposning af den geleagtige diskuskerne, som bryder igennem diskusskivens bindevævsring og ledbånd bagud mod rygmarvskanalen.
  • Nedsat kraft eller lammelse af enkelte muskler samt føleforstyrrelser.

Muskelspændinger

  • Ofte kommer muskelspændinger gradvist over tid.
  • Overbelastning af muskulatur på grund af ensformige arbejdsstillinger og fravær af pauser.
  • Andre forhold i livssituation (psykiske), som bidrager til, at du spænder op.
  • Muskelspændinger kan afstedkomme smerter, hovedpine og svimmelhed.

Piskesmældsskade (whiplash)

  • Tiltagende smerter i nakken, hovedpine og stivhed i nakkemuskulaturen inden for de første par døgn efter ulykke.
  • Ofte udløst af en voldsom og ukontrolleret passiv bevægelse i forbindelse med trafikulykker.
  • Overstrækning og forstuvning af bløddelene i halshvirvelsøjlen.
  • Indskrænket bevægelighed i nakken.