Gode råd > FYSISK sundhed > FYSISK ARBEJDSMILJØ

Kroppen i trivsel

Her finder du nogle ergonomiske råd, der kan mindske gener i din hverdag og skabe mere trivsel på arbejdspladsen.

Hæve/sænke/tænke
Skift arbejdsstilling i løbet af dagen – veksl mellem at stå op og sidde ned.

Selvom der ikke er mange, der bruger hæve-/sænkefunktionen på deres skrivebord, så kunne du måske alligevel vænne dig til at gøre det bare en enkelt gang før frokost og igen i løbet af eftermiddagen.

Husk at eksemplet smitter. Du kunne måske starte en hel epidemi.

Lys over bord
Sid aldrig med ryggen til vinduet.

Hvis du gør det, er du sikker på reflekser i skærmen, og reflekser er lig med sammenknebne øjne, spændinger og skæve arbejdsstillinger.

Sørg også for en lyskilde, du kan flytte på, så den følger dagens arbejdsrytme og skiftende dagslys.

Flyt skærmen
Placer din skærm, så den øverste kant er ud for dine øjne. Det passer med, at dit blik falder 15-20°, som er den ideelle vinkel, der belaster dine nakkehvirvler mindst.

Støt i svajet
En god stol er ikke meget bevendt uden et fast underlag. Fodstøtte bruges kun, hvis bord og stol ikke kan justeres. Altså – to flade fødder i gulvet, og sædet skal pege en smule nedad.

Kan dit sæde ikke vippe, så anskaf en kilepude. Ryglænet må hverken være for højt eller lavt og skal støtte i lændens svaj. Så stimulerer du automatisk alle kroppens øvrige funktioner.

 

Mus imellem
Flyt musen ind mellem mave og tastatur, så du aflaster arm og skuldre mest muligt.

Tastatur retur
En del ældre tastaturer har høje kanter, der giver unaturlige bevægelsesmønstre.

Hænder skal helst kunne hvile på tastaturet uden brudte linier, og armen skal helst have støtte med albueleddet i en vinkel på ca. 90°.