Angst

Om angst

Der findes i dag veldokumenterede metoder til at behandle angst både psykoterapeutisk og medicinsk.

Frygt eller angst?
Til forskel fra frygt, som er kortvarig og en reaktion på en reel og konkret fare, er angst mere langvarig og det er uklart, hvad man egentligt er bange for.

Angst er en irrationel oplevet fare, der ofte stammer fra personens indre oplevelser.

Som udgangspunkt kan man sige, at hvis du gennem længere tid har været forhindret i at gøre ting, du plejer, på grund af psykisk ubehag fra angstreaktioner, så har du en angstlidelse.

Et menneskeligt fænomen
Grænsen, for hvornår angst bliver en lidelse og et problem, kan være forskellig fra person til person.

Det afhænger af dit netværk, og de beskyttende faktorer du har omkring dig, samt hvilke krav der bliver stillet til dig fx som elev, studerende, kæreste, forælder, ansat eller leder.

Mellem 6 og 18 % af befolkningen har i løbet af de sidste 12 måneder oplevet angst. Mellem 13 og 29 % af befolkningen vil i løbet af deres liv opleve en angstlidelse.

Læs mere
Læs om forskellige former for angst her.

TRYG I LIVET

Du har som Tryg Plus-kunde adgang til psykologisk krisehjælp, men vi ønsker også at hjælpe dig med at tage en eventuel krise i opløbet.

Derfor tilbyder vi dig som noget unikt adgang til Tryg i Livet.

Tryg i Livet er en hotline, hvor du uden beregning kan ringe og få hjælp ved problemer - fx alvorlig sygdom, stress eller skilsmisse. Dit opkald er anonymt for Tryg.

Vil du vide mere eller bruge Tryg i Livet, så læs mere her.

TRYG PLUS

Tryg Plus er fordele til dig, der samler flere forsikringer hos os.

Samler du dine privatforsikringer i Tryg, får du adgang til Tryg Plus-fordele, der er med til at give dig tryghed, når du har allermest brug for det. Nogle fordele får du automatisk, andre skal du selv vælge til.

Læs om Tryg Plus her.