Gode råd > Psykisk sundhed > stress

Håndter din stress

Der findes forskellige metoder, som kan hjælpe dig til at mindske stress og give dig ro, både fysisk og psykisk.

Genvind roen i din krop

MEDITATION OG AFSPÆNDING Brug eller øv dig på kortere afspændings- eller meditationsøvelser fx som et fast ritual enten om morgenen eller aftenen.

FYSISK AKTIVITET Få pulsen op og lad kroppen være aktiv. Dyrk sport eller gå en rask tur.

MUSIK Lyt til musik, som virker beroligende på din krop. For mange mennesker virker klassisk musik godt til det. Andre slapper bedre af til kærlighedssange eller jazz.

BRUG NATUREN Svøm i havet, gå en tur i skoven, kig ind i bålet, sid og mærk vinden ruske på toppen af en bakke eller på en bænk i parken.

LAV ÅNDEDRÆTSØVELSER Fokuser på dit åndedræt. Du kan fx bruge 4-4-4 øvelsen, hvor du trækker vejret langsomt ind, imens du tæller til fire, holder vejret, imens du tæller til fire og puster langsomt ud, imens du tæller til fire. Gentag øvelsen, til du mærker kroppen er rolig.

Få styr på dine tanker

GØR NOGET ANDET Fjern dig rent fysisk fra der, hvor du er, og gå i gang med noget andet, der kan optage dig. Det kan eksempelvis være at reparere bilen, lege med hunden, spille spil eller bage.

 
Du kan selv gøre noget for at forsøge at komme stressen til livs og få krop og psyke i balance igen.

AFSLAPNING Tænd for TV'et, computeren eller musikanlægget. Syng fx med på en sang, der plejer at gøre dig glad, eller læs en god bog.

GÅ EN TUR Gerne et nyt sted for at få nye indtryk.

SAMVÆR Vær sammen med familie eller venner. Lav aftaler om at ses.

Læs mere
Læs mere om gode råd om stress.