Gode råd > Psykisk sundhed > Psykisk Førstehjælp

Har du brug for hjælp?

Hvis dine reaktioner er meget plagsomme, eller hvis de er vedvarende, bør du søge hjælp 

Tag vare på dig selv

  • Tal gerne med én, der står dig nær, og som har din fortrolighed, så du frit kan give udtryk for dine tanker og følelser.
  • Forsøg at opretholde dine sædvanlige rutiner.
  • Gå på arbejde så snart som muligt, men husk, at din arbejdskapacitet er mindre i en periode, og at du hurtigere kan føle dig træt.
  • Dine reaktioner og følelser kan være stærke, men er normale.
  • Overvej, om du har brug for hjælp til at komme videre.
  • Find ud af, hvilke hjælpemuligheder der er, og vælg den, du tænker, der er bedst for dig.
  • Giv dig selv den tid, du har brug for til at komme ovenpå igen.

Hvor kan du søge hjælp?
Du kan få hjælp og støtte hos din egen læge til at få afklaret, hvilke muligheder du har for at få krisehjælp ved fx psykolog, så du kan få en hurtig og kvalificeret hjælp.

På nogle sygehuse vil der også være mulighed for at få hjælp på en psykiatrisk skadestue.

En anden mulighed er også at søge hjælp hos præsten eller kontakte hjælpeorganisationer og grupper, som i lokalområdet tilbyder krisehjælp.

Med professionel hjælp kan du få bearbejdet det, der er hændt, så du ikke bliver plaget unødigt af eftervirkningerne

Læs mere
Få gode råd til at håndtere stærke følelser her.