Mange ledere opfatter den svære samtale med en medarbejder som noget af det vanskeligste ved lederjobbet. Typisk er der tale om en situation, hvor medarbejderen er udsat enten på grund af fravær, adfærd, arbejdspræstation eller misbrug.

Konkrete mål
Er der tale om en samtale i forbindelse med afskedigelse eller misbrug, bør du fra starten af samtalen have fokus på at vise, at du er opmærksom på, at medarbejderen kan føle sig under pres, og at medarbejderen måske længe har frygtet denne samtale.

Som leder er det vigtigt, at du sætter konkrete mål for samtalen og har gennemtænkt, hvordan du vil handle afhængig af medarbejderens reaktion. Det er også vigtigt, at du danner dig et overblik over det pågældende problem.

Undgå at banalisere eventuelle bekymringer som medarbejderen kan have ved fx at sige "det skal nok gå". Vær i stedet konkret med det, du kan hjælpe med umiddelbart efter samtalen, fx aftale næste møde, kontakte en psykolog eller misbrugskonsulent eller måske praktisk hjælp til at komme hjem, hvis medarbejderen er i chok.

Forbered samtalen
Som en del af din forberedelse, bør du prøve at konkretisere problemet, ligesom du skal tænke over konsekvenserne af din samtale med medarbejderen. Stil dig selv følgende spørgsmål inden samtalen:

  • Hvad vil jeg med samtalen?
  • Hvor stort er problemet?
  • Har problemet negativ indflydelse på arbejdspladsen i øvrigt?
  • Hvilke løsningsforslag kan I komme frem til?
  • Hvad gør jeg, hvis samtalen løber af sporet?

 

 

Det er muligt, at medarbejderen i forbindelse med samtalen kan blive meget ked af det eller få en krisereaktion. Derfor er det vigtigt at forberede samtalen godt.

Sandwich-metoden
Hvis du skal tale med en medarbejder om et vanskeligt emne, kan du anvende sandwich-metoden, som består af noget blødt, bollen, noget fast, kødet, og afslutningsvis noget blødt igen, bollen.

Du indleder samtalen med noget blødt, som skaber tillid og viser respekt, inden du går videre til "kødet" og får givet en tydelig feedback på fx en adfærd, der skal ændres.

Når du har sikret dig, at budskabet er modtaget, forstået og accepteret, afslutter du med noget blødt, hvor du igen kan opridse de kvaliteter, du ser i medarbejderen.

Læs mere
Læs om afskedigelse her.