Gode råd > Psykisk sundhed > DEPRESSION

Forebyg depression

Du kan selv gøre meget for at forebygge depression. Efterhånden som du lærer dig selv at kende, bliver du bedre og bedre til at opdage faresignalerne og sætte ind i tide.

Du kan selv gøre noget

  • Dyrk motion regelmæssigt
  • Sørg for at få din nattesøvn – gerne 7-8 timer hver nat
  • Spis sundt og varieret
  • Vær sammen med familie og venner, som kan give dig støtte og omsorg
  • Opsøg og hold fast i sociale relationer og fritidsaktiviteter/hobbies, der giver dig glæde

 Afspændingsøvelse
Afspændingsøvelser kan hjælpe dig til fysisk og psykisk ro, fx inden du lægger dig til at sove, eller når du har behov for at finde ro.

  1. Læg dig behageligt på ryggen i sengen med en pude i nakken.
  2. Luk derefter øjnene og begynd at trække vejret dybt hele vejen ned i maven. Mærk, hvordan du bliver mere og mere afslappet for hver enkelt udånding.
  3. Knyt dine hænder og spænd alt, hvad du kan i dine arme i cirka 15-20 sekunder. Lad langsomt spændingen forlade musklerne og slap helt af i 15-20 sekunder. Gentag dette 3 gange og fortsæt derefter med dine skuldre og rygmuskler og sidst læg- og lårmuskler. Fortsæt med de dybe åndedræt i pauserne.
  4. Forestil dig nu, at du ligger på et blødt leje af sand, som du synker længere og længere ned i. Start med fødderne, derefter underbenene og så videre, indtil kroppen føles, som om den er sunket ned i sandet.
  5. Tænk til sidst på noget, der føles trygt og rart.

Planlæg aktiviteter, der gør dig glad sammen med folk, du holder af.

Læs mere
Læs om hvordan andre har klaret depression her.