Gode råd > Psykisk sundhed > CASES

Case om stress

Fortravlet hverdag
Anders møder som altid på arbejde, og der er travlt. Det er, som det plejer at være, og han får helt ubevidst sat sig et mål om, at han skal nå en hel masse ting, selvom han egentlig godt ved, at han kun ender med at blive i dårligt humør, over de ting han ikke når.

Efter frokost får han sværere ved at samle sig om opgaverne. Han sveder og ryster, og tallene hopper på papiret. En kunde ringer og rykker for en opgave, og en kollega påpeger en fejl.

Pludselig vælter det for ham. Han bryder ukontrolleret ud i gråd og er totalt overvældet af sit udbrud og af magtesløshed. Der går et stykke tid, før han opdager, at hans kollega er kommet hen til ham og forsøger at få ham i tale.

Anders nikker bare til spørgsmålet om, hvorvidt han har brug for at tale med nogen, og han magter kun at se passivt til, mens hans kollega får en psykolog i telefonen.

Værktøjer
Anders er overrasket over, hvor hurtigt han får tillid til psykologen, der hurtigt får Anders til at falde til ro. Det er en lettelse for ham, at psykologen kan give ham nogle akutte værktøjer til at tackle hans situation.

Sammen taler de om fremtidige handlinger, og Anders får råd og vejledning om sin reaktion og handlemuligheder. Han får en forståelse for, hvad det er, han reagerer på, så han fremadrettet kan lære at lytte til de signaler, hans krop sender og hermed undgå flere overvældende situationer.

 

 

"Stil ikke for store krav til dig selv. Hverken til hvad du skal kunne, eller hvor hurtigt du skal bekæmpe din stress. Sæt delmål og hold fokus på det nærmeste mål forude."

Læs mere
Læs om stress her.