Den rigtige indsats på det rigtige tidspunkt sikrer, at din skade heles hurtigere.

Akutte skader
Ved akut skade forstås en pludselig udefrakommende påvirkning på kroppen eller akut vrid eller overrivning af vævsstrukturer sket inden for de seneste 24 timer.

Det kan fx være et spark på låret (trælår) eller en påkørsel bagfra (whiplash).

Man kan også opleve et akut lændehold i ryggen/nakken.

Der opstår en tilstand i vævet, som kaldes inflammation (irritationstilstand), hvor symptomerne kan være:

  • Smerte
  • Varme
  • Hævelse
  • Rødme
  • Nedsat funktion/bevægelse

Du bør straks påbegynde fysisk førstehjælp, når du registrerer ovenstående symptomer.

Belastningsskader
Ved belastningsskader forstås lokale smerter i kroppens led, sener og muskler efter langvarige ensformige eller gentagne belastninger over tid.

Søg altid læge eller autoriseret behandler, hvis dine smerter har samme intensitet i mere end 36 timer.

Det kan være forbundet med et job eller erhverv med eksempelvis stillesiddende computerarbejde, men fritidsaktiviteter kan også være en årsag.

Smerterne fortsætter ofte i lang tid, selvom belastningen er ophørt, og er en væsentlig årsag til langvarige sygemeldinger.

Et eksempel herpå kan være vedvarende kontorarbejde, hvor man over tid sidder med foroverbøjet holdning, og herved belaster ledbånd og diskusskiverne i ryggen, så der opstår en irritationstilstand i disse strukturer.

Læs mere
Læs mere om, hvordan du kan forebygge skader.

De første timer

5 ting du selv kan gøre ved skader

  1. Begynd at behandle skaden straks efter den er sket.
  2. Sørg for at køle det skadede område ned, da kulde reducerer hævelsen. Læg en ispose eller fx frosne ærter på det skadede område, så hurtigt som muligt efter skaden er opstået. Husk at du aldrig må lægge is direkte på huden. Pak fx isposen ind i et viskestykke eller tørklæde. Hold isposen på området i 20 - 30 min. og gentag efter 30 minutters pause.
  3. Læg tryk på det skadede område for at stabilisere og mindske hævelsen. Brug fx elastikbind eller et tørklæde.
  1. Løft det skadede område over hjerteniveau - så vidt det er muligt. Det vil nedsætte blodtilførslen til området og begrænse hævelsen i skadesområdet.
  2. Efter 24-36 timer er tid til at bevæge den skadede kropsdel igen. Bliv indenfor smertegrænsen for at fremme venepumpeaktiveringen og dermed øge blodtilførelsen til det skadede område, som er vigtigt for helingen af de skadede strukturer.

Søg altid læge eller autoriseret behandler, hvis smerter/inflammation har samme intensitet i mere end 36 timer.