Du kan reducere risikoen for, at akutte skader opstår og omfanget af belastningsskader ved at sørge for at holde kroppen i form.

God form kan mindske risikoen for skader
Du kan holde muskler og led smidige, så de bedre kan modstå belastninger ved at:

  • Styrketræne
  • Træne stabilitet
  • Træne balance
  • Have en god kondition

Prøv vores mini-program
Sørg for at varme hele kroppen godt op, inden du går i gang, så kroppen bliver klar til fysiske udfordringer.

Det kan være en god ide at lave strækøvelser såvel før og efter en aktivitet, for at forberede kroppen og sørge for en god blodcirkulation ud til muskler og led.

Begynd i det små og træn dig langsomt op.

Før du går i gang

  • Stå i flade sko eller med bare tæer i behageligt løst tøj.
  • Sørg for at der er gulv- og armplads omkring dig.
  • Stå i neutral stilling med begge fødder parallelle, let bøjede knæled, skyd brystkassen lidt frem og hagen ind.
  • Spænd i det dybe muskelkorset og bækkenbunden - tag nogle dybe vejrtrækninger.
  • Udfør hver øvelse i et roligt tempo.
  • Gentag hver øvelser 5-10 gange, hold gerne en pause, gentag øvelsen.
  • Øvelserne udføres dagligt.
  • Stop straks, hvis du mærker smerter ved udførelse af øvelse og rådfør dig med din læge eller autoriseret behandler.

Kontakt din læge
Søg altid læge eller autoriseret behandler, hvis smerterne har samme intensitet i mere end 36 timer.

Læs mere
Læs mere om, hvilken type behandler du kan have brug for, her.