Sådan undgår du vintertræthed

16-12-2015

De fleste af os kender det. Vi føler os mere trætte og triste her om vinteren, når dagene bliver kortere, koldere og mørkere. Cirka 5 % af danskerne lider af en reel vinterdepression, mens omkring 10 % lider af en lignende, men lettere form for vintertræthed eller vintertristhed.

Hvorfor opstår vintertræthed?
Der er ikke nogen entydig forklaring på, hvorfor trætheden og tristheden i højere grad vinder indpas i vintertiden, men hovedårsagen menes at være manglen på dagslys.
Lyset er en vigtig reguleringsmekanisme for vores døgnrytme og kroppens biologiske ur, der er med til at bestemme, hvornår vi føler trang til at sove eller være vågen. Her spiller særligt det lysfølsomme hormon melatonin en vigtig rolle i forhold til at regulere søvn og døgnrytme. Hjernen udskiller melatonin om natten og når det om vinteren bliver tidligere mørkt og senere lyst, så udskilles større mængder af melatonin. Denne øgede produktion kan være en medvirkende faktor til at forstyrre vores døgnrytme og gøre os mere trætte. Også signalstoffet serotonin, der findes naturligt i hjernen, antages at have en indflydelse gennem dets påvirkning af vores stemningsleje. Serotonin produktionen stimuleres, når vi opholder os i dagslyset og lyset passerer gennem øjnene og rammer nethinden.

Lysforhold spiller altså ind på produktionen af såvel serotonin som melatonin og kan herigennem være vigtige faktorer i udviklingen af vintertræthed og vinterdepression. Bidragende faktorer kan også være, at det nedsatte energiniveau og stemningsleje gør, at man fx dyrker mindre motion eller er mindre social.
Motion og socialt samvær er vigtige for vores psykiske velvære og vores humør og påvirker udskillelsen af stoffet endorfin, også kendt som kroppens egen humørmedicin eller lykkepille. På denne måde igangsættes eller vedligeholdes en ond cirkel, der kan være svær at bryde.

Manglen på dagslys og vinterkulden er der ikke umiddelbart noget at gøre ved, når man lever i Danmark. Der er dog en række ting, du selv kan gøre for at komme vintertrætheden til livs eller forebygge den.

​8 gode råd mod vintertræthed

1. Kom ud i dagslyset
Få så meget dagslys som overhovedet muligt – det er om at udnytte det lys, der trods alt er. Forsøg fx at gå en tur i din frokostpause eller kom ud i weekenden uanset vejret.

2. Dyrk motion
Motion har vist sig at have en helbredende og forebyggende effekt på vintertræthed. Hvis du motionerer i løbet af dagen, får du også glæde af dagslyset. Det behøver ikke være sveddryppende aktiviteter – en god gåtur er også gavnlig.

3. Køb en lyslampe
Forskning har vist, at lysterapi har positiv effekt på vintertræthed. Anskaf dig eventuelt en lyslampe; der er flere forskellige varianter på markedet, og de behøver ikke koste en formue. Lampen hjælper til at stabilisere døgnrytmen, øger serotonin-niveauet i hjernen og øger energiniveauet.

4. Tænk positive tanker
Træn dig selv i at tænke positive tanker. Lav fx en liste over de ting, der er gode og rare i dit liv lige nu og forsøg at værdsætte disse. Man kan nogle gange komme ind i en negativ spiral, hvor man kun får øje på de ting, der ikke fungerer eller ikke er gode. Her kan det være en god øvelse at arbejde målrettet på at synliggøre de rare ting i livet og det, der fungerer.

5. Sæt pris på årstiden
Brug vintertiden til at gøre de ting, der ikke er lige så oplagte i de lyse sommeraftner. Tænd stearinlys, lav en god kande the, læs bøger og se film i sofaen med dyner og tæpper eller spil nogle spil med familien.

6. Grin og dyrk kærligheden
Prioriter at bruge ekstra meget tid sammen med dem, du holder af – grin og lav nogle rare ting sammen. Hvis du har en partner, så hav fokus på i højere grad at kysse, kramme og dyrke sex her i den mørke tid. Det giver et boost af endorfiner, der har en positiv indvirkning på humøret og energiniveauet.

7. Erkend og acceptér
Erkend og forsøg at acceptere, at du i den her periode ikke har ligeså meget energi som du plejer, eller at du føler dig trist til mode. Det er ikke noget at skamme sig over! At erkende og acceptere din situation vil ofte være et væsentligt skridt på vejen til at få gjort noget ved det. Og husk på, at det går over igen.

8. Søg evt. læge
Hvis vintertrætheden bliver ved med at fylde og virke uoverkommelig kan det være en god idé at kontakte din læge.

Artiklen og rådene er udarbejdet af psykolog Ditte Alm og chefpsykolog i Falck Healthcare Annette Gaard, e-mail: anga@falck.dk

Nyheder 2015

Sådan undgår du vintertræthed

16-12-2015
​De fleste af os kender det. Vi føler os mere trætte og triste her om vinteren, når dagene bliver kortere, koldere og mørkere.
Læs mere...

Syg i dag, rask i morgen

16-12-2015
Rigtig mange danskere har ondt. Nogle har ondt i livet. Andre ondt i kroppen. Det gør, at det højeste antal nogensinde er sygemeldt og væk fra arbejdspladsen.
Læs mere...

Stressramte folkeskoler får hjælp

16-12-2015
Flere og flere folkeskoler melder om trivselsproblemer og stress blandt lærerne. Faktisk har antallet af lærere og skoleledere, der søger psykologisk krisehjælp, aldrig været større.
Læs mere...

Psykologens råd mod ensomhed i julen

16-12-2015
Ved juletid rammes mange danskere af følelsen af ensomhed. Ifølge chefpsykolog i Falck, Annette Gaard, er det helt normalt. Hun giver sine råd til, hvordan man kan tackle en-somheden.
Læs mere...

Pas på forholdet, når julen er ovre

16-12-2015
Der findes næppe en tid, hvor familier er mere sammen end i juletiden. Men når højtiden er ovre, og den travle hverdag vender tilbage, overvejer mange gifte danskere skilsmisse.
Læs mere...

Falck Healthcare opruster med flere eksperter

16-12-2015
Det kræver noget ekstra, når medarbejderne skal blive længere på arbejdsmarkedet, og derfor lancerer Falck Healthcare en offensiv strategi, der skal styrke virksomhedens position som førende leverandør af sundhed og trivsel på de danske arbejdspladser.
Læs mere...

Sundhedsarbejdet i kommunerne skal være strategisk

15-12-2015
Sundhedsstyrelsen har introduceret en række tiltag, der skal være med til at systematisere og kvalitetssikre kommunernes forebyggelsesarbejde på sundhedsområdet.
Læs mere...

Strategisk sundhed giver resultater på bundlinjen og styrker arbejdsmiljøet

15-12-2015
Langt de fleste danske virksomheder arbejder med arbejdsmiljø og har en klassisk sundhedsordning. Problemet er bare, at det ikke altid kun er massage, frugt eller arbejdspladsvurderinger, der gør arbejdspladsen sundere. 
Læs mere...

Et blik på et skandinavisk arbejdsmarked med feber

02-07-2015
Falck Healthcare har netop afholdt årets sundhedskonference, hvor godt 150 deltagere fra Danmark, Norge og Sverige udvekslerede erfaringer og gjorde hinanden klogere på, hvordan vi får skabt et sundt arbejdsmarked i de skandinaviske lande.
Læs mere...

Glade arbejdspladser tjener flere penge

02-07-2015
En af verdens førende eksperter i arbejdsglæde fortalte deltagerne på Falck Healthcares sundhedskonference, hvor vigtigt det er for en arbejdsplads at bekæmpe stress med arbejdsglæde..
Læs mere...

Ny frontløber i Falck Healthcare

02-07-2015
Thomas Kirk Vilsbøll er netop tiltrådt som ny administrerende direktør i Falck Healthcare. Dermed kan medarbejdere og kunder byde velkommen til en engageret og energisk leder, der med en baggrund som HR-direktør og management-konsulent skal videreføre selskabets positive udvikling.
Læs mere...

Stressforsker: diagnose savnes!

02-07-2015
Den fylder mere og mere, stressen, og den ligger gerne på top 10-listen over de mest almindelige søgeord på nettet. Men end ikke Google kan levere en officiel diagnose eller definition af lidelsen.
Læs mere...

Syge medarbejdere koster kassen

02-07-2015
Begrebet sundhedsøkonomi er langsomt ved at brede sig til erhvervslivet, og det er der god grund til, når man ser på, hvor meget stress-syge medarbejdere koster den enkelte arbejdsplads.
Læs mere...

Tyrkisk musik i kampen mod rødvin og bløde sofaer

16-03-2015
Kender du følelsen af mental lethed, når man efter lang tids tilløb endelig har fået løbeskoene på og er nået gennem den første kilometer? Det er intet mindre end fantastisk.
Læs mere...

Sygefraværet har fået feber

16-03-2015
Danskernes sygefravær er siden 2003 vokset og vokset, så vi gennemsnitligt er væk fra arbejdspladsen otte til 13 dage om året. I praksis svarer det til, at medarbejderne i en virksomhed hver især sover 312 timer i baglokalet.
Læs mere...

Sunde bilister spiser broccoli og laver solhilsen

16-03-2015
200.000 danskere pendler hver dag mellem hjem og arbejde. Desuden befinder en meget stor gruppe sig mere eller mindre permanent på farten som en del af jobbet. Er du en af dem, kender du sikkert trangen til slik, chokolade og sodavand, når du sidder bag rattet.
Læs mere...

Online sundhedstjek

16-03-2015
Falck Healthcare har udviklet et online sundhedstjek, der angiver den enkeltes sundhed i procent, behovet for livsstilsændringer og motiverer brugeren med konkret feedback og handlingsplane
Læs mere...